De lente is in het land en dat betekent volop verse kwaliteitsvolle groenten en fruit van eigen bodem! Voor Coöperatie Hoogstraten dé reden om haar productassortiment in de kijker te zetten en enkele nieuwigheden te presenteren.
Bovendien gaat de feestelijke opening van het seizoen traditioneel gepaard met de veiling van een kist aardbeien voor het goede doel.
Deze heerlijke primeuraardbeien gingen naar koper Delidis aan de prijs van € 500 per 500g. Door inbreng van Coöperatie Hoogstraten cv, in naam van de telers, werd de opbrengst verdubbeld.
Zo mocht Maaike Cafmeyer, ambassadrice van Ups & Downs, een mooie cheque van €8.000 in ontvangst nemen.
Ups & Downs is een vereniging voor personen met een bipolaire stoornis of chronische depressie en hun omgeving. Wat ze met het geld gaan doen? Erika Danckaers van Ups & Downs: "Wij zijn heel dankbaar voor deze gulle gift. Onze organisatie werkt namelijk volledig op basis van vrijwilligers.
Met het geld willen wij vooral lotgenotenbijeenkomsten organiseren. Daarnaast willen wij psychische kwetsbaarheid onder de aandacht brengen en het stigma doorbreken.
Zo organiseren wij tal van lezingen in scholen en instellingen en dat willen wij dit jaar ook opentrekken naar bedrijven. Ook op de werkvloer is er namelijk nood aan het doorbreken van het taboe. Het bedrag zal dus zeker goed besteed worden." besluit Erika.
Wim Peeters (eigenaar) van Delidis is verheugd met de aankoop van deze aardbeien. "Wij wilden dit jaar absoluut de eerste symbolische kist aardbeien kopen. Wij werken al jarenlang heel goed samen met Coöperatie Hoogstraten en hiermee willen wij vooral de telers bedanken voor hun kwaliteitsvol product.
We zetten volop in op partnerships met lokale producenten en Hoogstraten is hierin toch wel een bevoorrecht partner. Dat we met deze aankoop ook ons steentje kunnen bijdragen aan een goed doel is natuurlijk fantastisch.
Jaarlijks steunt Delidis verschillende goede doelen en omdat Hoogstraten zo dichtbij is, mocht dit event uiteraard niet ontbreken. Psychische kwetsbaarheid is vandaag de dag nog steeds een zwaar miskend probleem.
Ups en Downs is een mooie organisatie die dit thema uit de anonimiteit tracht te halen en daar willen wij zeker aan meewerken!"
Beleving is emotie én emotie doet kopen
Na de benefietverkoop konden de aanwezigen genieten van een heerlijke wafel met primeuraardbeien bereid door Roger van Damme, sterrenchef van restaurant Het Gebaar, beste patissier ter wereld en al jaren trotse ambassadeur van Hoogstraten Aardbeien.
Met 365 dagen heerlijke, smaakvolle aardbeien ter beschikking is Hoogstraten dé aardbeispecialist bij uitstek. Aardbeien zijn bijzonder veelzijdige vruchten en écht van bij ons. Ze zien er niet alleen mooi uit op een bord, ze parfumeren het gerecht ook met hun fijne, zoete smaak.
Met een ambassadeur als Roger van Damme wil Hoogstraten de consument inspireren met telkens weer verrassende combinaties. In zijn boek 'Heerlijke Aardbeirecepten" geeft Roger tips om op elk moment van de dag te kunnen genieten van lekkere en smaakvolle Hoogstraten Aardbeien. Inspiratie geven voor nu of in de toekomst, dat is het doel.
Ambassadeur Roger van Damme
Maar Hoogstraten is zoveel meer dan alleen aardbeien. Zo verhandelt Coöperatie Hoogstraten ook jaarrond de lekkerste tomaten in allerhande vormen en kleuren, zijn er vanaf maart paprika's en komkommers beschikbaar en in de zomermaanden kan de consument genieten van heerlijke Hoogstraten bessen en kersen.
Vorig jaar realiseerde de coöperatie een productomzet van 222 miljoen euro en een zakencijfer van 275 miljoen euro.